• SUUHYGIENIA

SUUHYGIENIA ON RAIKKAAN HENGITYKSEN AVAINASEMASSA


Hampaiden harjaaminen on välttämätöntä, jotta hampaisiin ei tule reikiä, näinhän se on. Mutta tiesitkö, että hyvä suuhygienia on tärkeässä roolissa myös raikkaan hengityksen kannalta? Toisin kuin monesti luullaan, pahanhajuisen hengityksen syy piilee yleensä suuontelossa eikä vatsassa. Haju tulee bakteereista, jotka hajottavat ruoanjämiä ja proteiineja hampaiden välistä, kieleltä ja ientaskuista. Kun ruoka vähitellen hajoaa, bakteerit tuottavat rikkikaasuja (volatile sulfur compounds eli VSC), jotka hengitysilmasta aistitaan pahanhajuisena hengityksenä. Tästä syystä säännöllinen hampaiden harjaus, hammasvälien puhdistus ja suuveden käyttö pitäisi olla osa jokaisen päivittäistä suunhoitoa, jotta hengitys pysyy raikkaana ja hampaat terveinä.

Suunhoito-ohjeet: Näin saat raikkaan hengityksen ja terveet hampaat

Raikkaan hengityksen ensimmäinen edellytys on hampaiden harjaus kaksi kertaa päivässä. Valitse sopivan pehmeäharjaksinen hammasharja ja hammastahna, joka sisältää fluoria. Puhdista hammasvälit jokaisen, tai ainakin joka toisen, harjauskerran jälkeen. Vaihtoehtoja hammasvälien puhdistukseen on esimerkiksi hammaslanka ja hammaslankainlaitteet, hammastikku ja hammasväliharja. Näillä apuvälineillä ulotut hammasvälien ruoanjämiin ja plakkiin, joihin hammasharja ei ylety. Viimeistele suunhoitorutiinisi suuvedellä, esimerkiksi SB12:lla, niin saat pitkäkestoisen, raikkaan hengityksen. SB12 ei ainoastaan peitä, vaan se ehkäisee pahanhajuista hengitystä aiheuttavien rikkikaasujen (VSC) muodostumista, ja tutkimustulosten mukaan vaikutus kestää 12 tuntia. Päivittäisen suuhygienian lisäksi on tärkeä käydä säännöllisesti suun terveystarkastuksessa. Suositeltu tarkastusväli on yksilöllinen ja siitä kannattaa keskustella esim. oman hammaslääkärin tai suuhygienistin kanssa, mutta yleisesti ainakin kerran vuodessa kannattaa käydä suun terveystarkastuksessa.


Sokeri, hapot ja suuhygienia

Sokeri on rikkikaasuja tuottavien bakteerien lempipolttoainetta suussa. Kun bakteeri saa ravintoa sokerista, muodostuu happoa, joka edesauttaa hampaiden reikiintymistä. Sokerin avulla bakteerit voivat lisääntyä suussa nopeasti ja muodostaa plakkia hampaisiin ja ikeniin, mistä aiheutuu pahanhajuista hengitystä. Sokeristen herkkujen, juomien ja karkinsyönnin vähentäminen parantaa suuhygieniaa ja auttaa saamaan raikkaan hengityksen ja terveet hampaat. Pahanhajuista hengitystä aiheuttavat bakteerit villiintyvät myös hapokkaista juomista ja ruoista, kuten sitrushedelmistä ja tomaattimehusta. Jos sinulla on pahanhajuinen hengitys, yritä vähentää hiilihapollisten juomien ja hedelmämehujen määrää enintään lasilliseen päivässä ja juo pillillä, jotta hapot ovat hampaiden kanssa mahdollisimman vähän aikaa tekemisissä. Odota ainakin tunti ruokailun tai juomisen jälkeen ennen hampaiden harjausta, etenkin jos nautit jotain hyvin sokerista tai hapokasta. Vaikka pastilleja ja purukumeja usein myydään raikastamaan hengitystä, varmista etteivät ne sisällä sokeria. Mintun maku saattaa peittää pahanhajuisen hengityksen hetkeksi, mutta sokeri tekee ratkaisusta huonon hampaille. Suosi sen sijaan sokerittomia tuotteita, jotka on makeutettu luonnon makeutusaineella ksylitolilla, kuten SB12 boost -purukumi, se täydentää SB12-suuveden vaikutusta.